Hvad er front-end og back-end SEO?

17. februar 2020 0 Comments

Hvis du læser dette er chancerne gode for at du er en lille smule interesseret i SEO, og hvordan du bedst skaber et stærkt og godt fundament for at få nye organiske kunder på google og de andre søgemaskiner (selvom google står for 95% af alle søgninger). 

Men nu er du løbet hovedet mod muren, for SEO er ikke bare at skrive flotte, værdiskabende og fængende tekster, det er hundredevis af andre ting. 

Front-end SEO
Handler om alt det indhold (content) som du har på din hjemmeside. Det dækker over dine tekster, billeder, videoer og dine interaktive løsninger (quizzes, animationer, 3D rundvisninger og så videre). 

Når vi går op i front-end SEO går vi op i at vores kunder klikker meget rundt på vores hjemmeside og generelt bruger meget tid derinde. Det kan du ordne ved at lave det man kalder intern linkbuilding. Med intern linkbuilding linker du til andre relevante sider på din hjemmeside og skaber et stort digitalt spindelvæv af links, så det er nemt for den potentielle kunde at komme rundt og finde relevant information på din hjemmeside. 

En anden god måde er ved at implementere billeder og videoer på dine sider. Billeder tager tid, men videoer tager en del længere tid at se igennem – og det er godt for din placering på google. Landet ligger nemlig sådan at google løbende måler hvor lang tid der går fra du gik ind på en side, til du kommer igen – det kaldes dvæletiden og er en af de parametre google bruger, når de vurdere hvor relevant din side er for brugeren. Bruger den potentielle kunde lang tid derinde, stiger relevansen. 

Back-end SEO
Back-end SEO er ikke for enhver. Det er nok den del af søgemaskineoptimeringen der er sværest og kræver mest indsigt i kodning og generelle back-end funktioner. Back-end dækker over alle de processer der er gjort bagved hjemmesidens scenetæppe. Det er din HTML kode, der helst ikke må være rodet og have unødvendig kode i sig. Det er dine H1\’ere og H2\’ere, som er dine titler og undertitler – her kan google godt lide hvis dine søgeord indgår i titler og undertitler, fordi de øger relevansvurderingen af ordet, at have dem i titlen. 

Derudover er back-end SEO også \’bare\’ hvor hurtig din hjemmeside er, hvilket er en altafgørende faktor for at få folk ind på hjemmesiden i første omgang.

Hvis du har fået øjnene lidt mere op for omfanget af en SEO optimering, kan du hente hjælp på dette link: SEO vækst Århus