Kontakt Artikler Kategorier Gratis RSS

Væltepeter cykler

Fritid og hobby 2-hjulede
Væltepeter cykler

Du har sikkert set et billede af de mærkværdige væltepeter-cykler eller høj-hjulede cykler. Det er dem med et meget stort forhjul og et bittelille baghjul. Du kan endda have set nogen køre på én i et teaterstykke eller i en film. Disse cykler blev populære i 1870’erne, men ved århundredeskiftet blev de erstattet af såkaldte sikkerhedscykler. En cykel fra år 1900 eller 1910 ser næsten præcis ud ligesom enhver cykel, du ser i dag. Nutidens cykler har to hjul på samme størrelse, et par pedaler i midten af cyklen og derefter en kæde, der forbinder pedalerne med baghjulet.

Så hvorfor blev væltepeter-cyklen overhovedet skabt? På en væltepeter cykel er pedalerne og forhjulet direkte forbundet, ligesom de er det på et lille barns trehjulede cykel med lad. Det betyder, at når du træder pedalerne én gang rundt, så drejer det store cykelhjul én omgang. Det er en billig måde at opbygge en cykel på, men det har et problem. Tænk på et barns trehjulede cykel. Forhjulet er måske 40 cm i diameter eller 127 cm i omkreds. Det betyder, at hver gang et barn på en trehjulet cykel træder pedalerne én omdrejning, vil cyklen have bevæget sig 127 cm fremad. Lad os sige, at barnet cykler med 60 rpm, hvilket svarer til én omdrejning pr sekund. Det betyder, at den trehjulede cykel bevæger sig fremad 127 cm per sekund. Det er kun 3,2 km/t. Hvis barnet træder dobbelt så hurtigt, altså med 120 omdrejninger i minuttet, så cykler det med en fart på næsten 9 km/t, og det stakkels barn ser ud som om hans ben er ved at falde af, for 120 rpm er rigtig mange omdrejninger!

Hvis en voksen mand skulle få lyst til at køre en trehjulet cykel med en rimelig hastighed, måske omkring 24 km i timen, og hvis manden ikke ønsker, at hans ben skal flyve væk, så skal hjulet på cyklen være ret stort. Hvis han gerne vil kunne cykle med 60 rpm, skal forhjulet være over 2 meter i diameter!

Her har vi grunden til væltepeter. Vi har også grunden til, at moderne cykler har gear. Med cyklegear kan man reducere den førnævnte cykels diameter til noget mere rimeligt. Hvis man, for eksempel, sætter et gear med 42 tænder på det forreste kædehjul og et mindre gear med 14 tænder på bagerste, så har man et 3-til-1 gear. På den måde behøver hjulet kun have en diameter på 71 cm – det er også omtrent den størrelse cykelhjul, som vi er vant til at se i dag. Dette er en langt sikrere tilgang end de kæmpestore hjul fra væltepeters tid.

Om væltepeters store hjul og lidt om gear
Du har sikkert set et billede af de mærkværdige væltepeter-cykler eller høj-hjulede cykler. Det er dem med et meget stort forhjul og et bittelille baghjul. Du kan endda have set nogen køre på én i et teaterstykke eller i en film. Disse cykler blev populære i 1870’erne, men ved århundredeskiftet blev de erstattet af såkaldte sikkerhedscykler. En cykel fra år 1900 eller 1910 ser næsten præcis ud ligesom enhver cykel, du ser i dag. Nutidens cykler har to hjul på samme størrelse, et par pedaler i midten af cyklen og derefter en kæde, der forbinder pedalerne med baghjulet.

Så hvorfor blev væltepeter-cyklen overhovedet skabt? På en væltepeter cykel er pedalerne og forhjulet direkte forbundet, ligesom de er det på et lille barns trehjulede cykel med lad. Det betyder, at når du træder pedalerne én gang rundt, så drejer det store cykelhjul én omgang. Det er en billig måde at opbygge en cykel på, men det har et problem. Tænk på et barns trehjulede cykel. Forhjulet er måske 40 cm i diameter eller 127 cm i omkreds. Det betyder, at hver gang et barn på en trehjulet cykel træder pedalerne én omdrejning, vil cyklen have bevæget sig 127 cm fremad. Lad os sige, at barnet cykler med 60 rpm, hvilket svarer til én omdrejning pr sekund. Det betyder, at den trehjulede cykel bevæger sig fremad 127 cm per sekund. Det er kun 3,2 km/t. Hvis barnet træder dobbelt så hurtigt, altså med 120 omdrejninger i minuttet, så cykler det med en fart på næsten 9 km/t, og det stakkels barn ser ud som om hans ben er ved at falde af, for 120 rpm er rigtig mange omdrejninger!

Hvis en voksen mand skulle få lyst til at køre en trehjulet cykel med en rimelig hastighed, måske omkring 24 km i timen, og hvis manden ikke ønsker, at hans ben skal flyve væk, så skal hjulet på cyklen være ret stort. Hvis han gerne vil kunne cykle med 60 rpm, skal forhjulet være over 2 meter i diameter!

Her har vi grunden til væltepeter. Vi har også grunden til, at moderne cykler har gear. Med cykelgear kan man reducere den førnævnte cykels diameter til noget mere rimeligt. Hvis man, for eksempel, sætter et gear med 42 tænder på det forreste kædehjul og et mindre gear med 14 tænder på bagerste, så har man et 3-til-1 gear. På den måde behøver hjulet kun have en diameter på 71 cm – det er også omtrent den størrelse cykelhjul, som vi er vant til at se i dag. Dette er en langt sikrere tilgang end de kæmpestore hjul fra væltepeters tid.